Hosszútûrést
Ez az egyik “Isten tulajdonsága“, amelyet belénk akar vésni. Ezt a tulajdonságot, amellyel fel kell öltöznünk, a Lélek sürgetésére, a Krisztus Igéjének való engedelmesség által nyerjük el. (Aki az én parancsolataimat megtartja és megtartja, az az, aki engem szeret. János 14:21) Nézzük meg az egyes érintett felek munkáját:
Isten része: Először is, az Úr Jézus a bőséges türelem példájaként adatott nekünk. “Hátat fordítottam azoknak, akik megütöttek, és orcámat azoknak, akik szakállam szőrét kitépték; nem rejtettem el arcomat a gyalázkodás és köpködés elől”. (Ézsaiás 50:6); “Alázatosságában az ítéletet meghozta”. (ApCsel 8:33)
“Krisztus értetek szenvedett, és példát hagyott nektek, hogy az ő nyomdokaiba lépjetek. Amikor gúnyolták, nem gúnyolódással válaszolt, és amikor gyötörték, nem fenyegetőzött, hanem alávetette magát az igaz Bírónak. (1 Péter 2:21)
Jézus olyan tanításokat ad nekünk, amelyek a hitünket arra kényszerítik, hogy a hit cselekedeteivel működjön. Hogy türelemmel öltözzünk fel, tanít minket: “Ne állj ellen annak, aki bánt téged, aki a kabátodért perel, hagyd meg neki az ingedet is”. (Máté 5:39); “Ha valaki erőszakkal elveszi a kabátodat, ne akadályozd meg, hogy elvegye az ingedet”. (Lukács 6:29) Ha elfogadjuk és meg akarjuk tartani ezt a tanítást anélkül, hogy bármit is kivennénk belőle, akkor, amikor igazságtalanság, baj vagy üldöztetés történik, a Szentlélek türelemre
buzdít minket, és vezet bennünket azzal, hogy megmondja, mit tegyünk és mit mondjunk. (Amikor pedig a kezükbe fognak titeket… az Atya Lelke… szólni fog bennetek. Máté 10:19-20)
Isten bajokat, megpróbáltatásokat, szenvedéseket, igazságtalanságokat használ, mivel az ilyen típusú próbatételek feltétlenül szükségesek ahhoz, hogy elérjük az Ő “bőséges türelmét”.
“Örülünk még a gondjainkban is, mert tudjuk, hogy a gond türelmet hoz, a türelem győzelmet hoz a gondok felett, és ez a győzelem reményt hoz. És ez a remény nem csal meg”. (Róma 5:3-5) “Testvérek, tekintsétek örömnek, amikor nehéz kísértéseken mentek keresztül, mert tudjátok, hogy hitetek próbája türelmet munkál. A türelemnek pedig tökéletesen kell végeznie munkáját, hogy ti tökéletesek legyetek”. (Jakab 1:2-5)
Amikor üldözni fognak minket, a Szentlélek nem veszi el tőlünk az áldást, a szeretetet azok iránt, akik üldöznek minket, imádkozunk értük az Úrhoz, nem tartva szem előtt a bűnüket. Hogy elérjük ezt a “bőséges türelmet”, az Úr megmutatja a határt, ameddig el kell viselnünk. (Aki pedig mindvégig kitart, az üdvözül. Máté 24:13.)
A mi részünk: Csak akkor lesz lehetséges, ha teljes mértékben bízunk benne és az Ő Igéjében az ellenállás, a megbocsátás, a szeretet, az áldás tekintetében… és ha pontosan azt tesszük, amire a Szentlélek ösztönöz minket.
Bíznunk kell az Úr adott utasításaiban. Az Ő példájára kell tekintenünk, és az Ő nyomdokain kell járnunk, úgy cselekedve, ahogyan Ő tette az Atyával és az emberekkel való kapcsolatában. (…mert Krisztus is szenvedett értetek, példát hagyva nektek, hogy az ő nyomdokain járjatok. 1 Péter 2:21)
Nap mint nap számos kihívással/igazságtalansággal találkozunk.
Ezek közül sok elkerülhető a rendelkezésre álló eszközökkel. Vagy elfogadhatjuk és megtarthatjuk az Úr tanításait, amelyek türelmet, kedvességet, áldást, békét, ellenségszeretetet fognak bennünk hordozni.
Lehet, hogy májkrízis (vagy más sürgős orvosi eset) következik be, és a sürgősségi osztályra kell mennünk. Az utánunk érkezők kenőpénzt használnak, és elölre kerülnek. Az Úr megtiltja nekünk, hogy kenőpénzt használjunk, mert a kenőpénz megrontja a szívet. (Prédikátor 7:7)
Mindössze annyit kell tennünk, hogy ezt a próbát/igazságtalanságot órákon át tartó extra fájdalmakon keresztül elviseljük, egészen addig, amíg az Úr sürgetni fogja az orvos szívét, hogy rólunk is gondoskodjon.
Amikor a mögöttünk lévő sofőr belénk/járművünkbe ütközik, majd azt mondja, hogy mi vagyunk a bűnösök, rosszat kezd rólunk beszélni, ránk csapkod… nem kell ellenállnunk, és elviselnünk ezt a kihívást. Akkor is, ha kórházba kerülünk egy műtét miatt, mert nem használtunk kenőpénzt, el kell viselnünk az adott eredményt.
Lehet, hogy valaki be akar perelni minket, és el akarja venni, ami a miénk. Ha erőszakkal elvesz tőlünk valamit, ne akadályozzuk meg abban, hogy a többi dolgot is elvegye tőlünk. (Ha valaki erőszakkal elveszi a kabátodat, ne akadályozzuk meg abban, hogy az ingedet is levegye. Lukács 6:29)
A (hűtlen) feleség mond nekünk egy illetlen szót, vagy esetleg elveszi tőlünk a jogos jogunkat, hogy mi legyünk a ház ura. Ne akadályozzuk meg, hogy más jogainkat is elvegye; a végsőkig ki kell tartanunk, hogy megnyerjük a lelkünket.
Amikor törvényes jogainktól fosztanak meg minket, az Úr Jézus arra hív minket, hogy ne álljunk ellen szavakkal vagy bármilyen más eszközzel (pl. az igazságszolgáltatással), ami a rendelkezésünkre áll. Az Úr arra hív minket, hogy legyünk türelmesek a végsőkig. (Türelmetekkel megnyeritek a lelkeket. Lukács 21:19).
Meg kell tartanunk az Úr parancsát, ahogyan azt nekünk adta, mindenben gyakorolnunk kell az ellenállás mellőzését. (Ne álljatok ellen annak, aki bánt titeket. Máté 5:39.) Így fog bennünk megjelenni a bőséges türelem, a Lélek munkájának gyümölcse.
Ellenállás nélkül el kell fogadnunk minden bajt, amit tesznek velünk, még azt is, ami az életünket veszi el. Az Ő nyomdokaiba kell lépnünk. (És erre vagytok elhívva; …és példát hagyott nektek, hogy az Ő nyomdokaiba lépjetek. 1 Péter 2:21)
Az Úr átvezet minket a tűzön, amely a hit próbája, és az Úr ellenállásmentességről szóló tanításával kapcsolatos hitünk cselekedetei meghozzák a várt gyümölcsöt, nevezetesen a bőséges türelmet. (Szeretteim, ne csodálkozzatok a tűz kísértésén, amely köztetek van azzal a céllal, hogy próbára tegyen benneteket. 1 Péter 4:12)
Az Igébe vetett rendíthetetlen bizalom célja a hit és a lélek üdvössége. (Hitetek végcéljaként elnyeritek lelketek üdvösségét. 1 Péter 1:9)
Szóról szóra végre kell hajtanunk mindazt, amit Ő parancsolt, anélkül, hogy ellenállnánk/ellenállnánk az igazságtalanságnak, a szenvedésnek és az üldöztetésnek. Amikor üldöznek, áldanunk kell, imádkoznunk kell üldözőinkért, és szeretnünk kell őket.
A tökéletesség munkája az övé, de Ő nem egyedül dolgozik, hanem a mi hitünk műveivel együtt. (Lásd, hogy a hit az ő műveivel együtt munkálkodik, és a művek által válik tökéletessé a hit. Jakab 2:22)
Így a “hit próbája” türelmet munkál, amely tökéletesen elvégzi bennünk a munkáját, hogy “tökéletessé” váljunk. (… mint egyesek, akik tudják, hogy a hitetek próbája türelmet munkál. De a türelemnek tökéletesen kell működnie, hogy tökéletesek legyetek. Jakab 1:3-4)
Velünk dolgozik, és különböző próbákon megy keresztül, hogy növekedjünk. Ezek a próbatételek, amelyek nem lesznek a mi erőnkön túlmutatóak, Krisztus jellemét fogják bennünk munkálni. Amikor eljön a baj/igazságtalanság, és mi teljesen bízunk benne, és erős bizalmunk van abban, hogy ez a próba a tökéletességünk felé irányul, és ha azt tesszük, amit Ő mond, akkor győztesek leszünk.
Bíznunk kell Istenben, hogy nem engedi, hogy olyan kísértések érjenek minket, amelyek meghaladják a mi erőnket. (Nincs olyan kísértés számodra, amely meghaladja az ember erejét. És Isten, aki hűséges, nem engedi, hogy erődön felül megkísértessenek. 1 Korinthus 10:13)
Számtalan lehetőség van e gyümölcs megszerzésére. Ha egyszer képesek vagyunk elviselni a kis dolgokat, az Úr még súlyosabb próbákat is megenged az életünkbe.
Így végül bőséges türelemmel leszünk felöltözve, amely az Ige és a Szentlélek életünkben végzett munkájának gyümölcse.
Fel kell tennünk magunknak néhány kérdést:
Van-e állandó, mindennapi aggodalmunk a felülről jövő dolgok iránt?
Hajnaltól napnyugtáig arra törekszünk-e, hogy elnyerjük ezt a türelmet és jóságot?
Mi a helyzet a jócselekedetekkel, a békességgel, a hűséggel, a szelídséggel, a szeretettel, a visszafogottsággal?
Érdekel bennünket a menyasszonyi ruhába öltözködés?
Beiratkoztunk-e tanítványként Krisztus iskolájába? Van-e mindennapi prioritásom a Lélek dolgainak követésében? (Akkor mindenkinek ezt mondta: “Ha valaki utánam akar jönni, tagadja meg magát, vegye fel keresztjét mindennap, és kövessen engem”. Lukács 9:23) vagy vannak-e hasonló aggályaink, mint az átalakulás előtt, például a tévénézés,
internet, tengerparti nyaralás, ivás, be nem jelentett munka, engedély nélküli szoftverek…?
Ez a különbség Isten gyermeke és egy vallásos ember között.
A vallásos ember nem lépett be ebbe az iskola-műhelybe, nem érdekli, hogy Krisztus képmását megszerezze magában. Szórványosan cselekszik, de anélkül, hogy feladta volna az életét, azaz önmagát. Megváltást akar anélkül, hogy lemondana a világ dolgairól.
Nem dolgozik tudatosan azon, hogy megszerezze a Lélek gyümölcseit/pl. a jóságot, jót cselekedve, úgy járva utánuk, mint egy értékes kincs után. Nem érdeke, hogy az Isten által adott parancsolatokat felhasználja e gyümölcsök megszerzésére. A vallásos ember nem látja, hogy az Úr parancsolatai az ő tökéletesedését szolgálják, azzal a céllal, hogy elnyerje a menyegzői ruhát.
A jóság, a kedvesség és a szeretet három a Lélek kilenc gyümölcse
közül, amelyeket a Galata 5:22 említ. Ebből következően a Lélek dolgaiért való mindennapi aggódásunk egyharmadának a jócselekedetekre, a kedvességre és a szeretetre kell irányulnia.
Ahhoz, hogy a Lélek minden gyümölcsével rendelkezzünk, az Úr tanításokat ad nekünk, majd lehetőséget ad arra, hogy azokat a gyakorlatba ültessük. Vegyük példának az Úr tanítását a jócselekedetekre vonatkozóan: “Én pedig azt mondom nektek, hogy szeressétek ellenségeiteket, áldjátok azokat, akik átkoznak titeket, tegyetek jót azokkal, akik gyűlölnek titeket, és imádkozzatok azokért, akik csúfolnak és üldöznek titeket. (Máté 5:44); “Tegyetek jót, és engedjétek, hogy kölcsönkérjenek tőletek, anélkül, hogy valamit is remélnétek cserébe”. (Lukács 6:35); “…amikor ételt adtok, hívjátok a szegényeket, a bénákat, a betegeket, a vakokat”. (Lukács 14:13)
“Tiszta és tiszta vallás Isten, a mi Atyánk előtt az, hogy az árvákat és özvegyeket keresi nyomorúságukban, és szeplőtelen marad a világtól”. (Jakab 1:27) “Ne fáradjunk el a jócselekedetekben, tehát, amíg lehetőségünk van rá, tegyünk jót mindenkivel”. (Galata 6:9)
Megtalál minket, és munkát ad nekünk a testvérek mellett: árvák, özvegyek, idegenek, szegények. Ezek azok a jó cselekedetek, amelyeket Isten készített nekünk, hogy járjunk. (Ef 2,10) Az Úr megmutatja nekünk, hogy végül is a mi ruhánk szövetében kell lennie a “jót cselekedni”, ez a Lélek gyümölcse.
Azok, akik azt tették, amit tanított nekik, meghívást kapnak a Bárány menyegzőjére. “Jöjjetek be, ti, akik az én Atyám áldottai vagytok, örököljétek a világ megalapítása óta nektek készített Királyságot. Mert éheztem, és ti adtatok nekem enni; szomjaztam, és ti adtatok nekem inni; idegen voltam, és ti behívtatok; beteg voltam, és ti meglátogattatok; börtönben voltam, és ti eljöttetek hozzám”. (Máté 25:34-35)
A vallásos ember végül évtizedekig “bűnbánatot” tart, pedig egyáltalán nem, vagy szinte egyáltalán nem dolgozott e gyümölcs megszerzéséért. Vagy inkább nem foglalkozott azzal, hogy a Lélek késztetéseit kövesse. A jótett nem volt számára prioritás a mindennapi életében. Lásd ezt a gyümölcsöt Tabitánál. (ApCsel 9:36) A vallásos ember nem látja, hogy ezek a tanítások, amelyeket elkerül, azt eredményezik, hogy kidobják őt onnan, ahol a sírás és a fogcsikorgatás van. (Távozzatok tőlem, ti átkozottak, mert… Mezítelen voltam, és ti nem öltöztettetek fel engem: Máté 25:41)
Ez a cikk az Az Mennyegzői Ruha című kiadvány része. Ha többet szeretne olvasni, kérjük, olvassa el az Az Mennyegzői Ruha című könyvecskét, amely online ingyenesen elérhető.